Zijinstromer Merel maakt impact bij Beter Horen
“Voor Beter Horen is het belangrijk om een erkend leerbedrijf te zijn waar leerling-audiciens van het Deltion College in Zwolle en de Dutch HealthTec Academy in Utrecht zich kunnen ontwikkelen”, zegt talentmanager Pieter de Munnik. “Leerling-audiciens brengen vaak een frisse, andere kijk op zaken. Daar kunnen wij ons voordeel mee doen bij het ontwikkelen van onze bedrijfsvoering. Daarnaast zijn ze cruciaal om in de toekomst aan de groeiende hoorzorgvraag te voldoen.”
Werken in zorggerelateerde retailomgeving
Net als in veel andere branches kampt Beter Horen met schaarste aan vakmensen. “De markt was nog nooit zo krap”, legt Pieter uit. “Iedereen kent de staafdiagrammetjes in de krant met veel vacatures tegenover weinig werkzoekenden. De grootste uitdaging zit in de retail- en zorgbranche. En wij zitten in beide ... Als audicien werk je in een zorggerelateerde retailomgeving. Dat maakt het enorm moeilijk om voldoende mensen te vinden.”
Audicien word je bovendien niet zomaar. Wil je in een winkel aan de slag, dan vraagt dat communicatieve vaardigheden, zeker omdat het gesprek met een slechthorende klant zo belangrijk is. Voor een 15- of 16-jarige schoolverlater spreekt het niet vanzelf dat je die vaardigheden beheerst. “Daarom zijn we heel erg op zoek naar nieuwe collega’s die al een aantal jaren ervaring hebben en een nieuw pad willen inslaan in hun carrière. Van de ongeveer 70 collega’s in de bbl zijn er verschillende die het roer omgooiden, zoals een politieman, een autohandelaar en een militair.”
Superleuk om mensen echt te helpen
Na een leuke baan in de evenementensector, waar ze onder meer bruiloften en congressen organiseert, maakt Merel de overstap naar Beter Horen. “Door de coronacrisis zocht ik een nieuwe uitdaging. Het was best lastig een keuze te maken, maar toen een oom voorstelde om net als hij bij Beter Horen te gaan werken leek me dat een heel mooie coronaproof keuze. Verkopen vond ik sowieso leuk en ik was benieuwd hoe het zorgdeel van het beroep me zou afgaan. Maar na een dagje meelopen was ik verkocht.”
Met name wat oudere klanten vindt Merel geweldig. “Die zijn ontzettend open over wat ze meemaken of denken. Verder vind ik het superleuk om mensen echt te helpen. Je ziet zoveel verschil als een klant eenmaal een hoortoestel draagt en dan zegt ‘Ik kan niet meer zonder, had ik het tien jaar geleden maar gedaan.’ Ook meedenken vind ik fijn. Wat is de beste oplossing, bijvoorbeeld voor televisiekijken? Daar hebben we dan weer oplossingen voor. En natuurlijk geeft ook de baangarantie extra motivatie om voor dit vak te kiezen.”
Begin 2021 gaat Merel aan het werk bij Beter Horen. In september datzelfde jaar start ze op de Dutch HealthTec Acedemy met de bbl-opleiding Audicien. Naast vaste lesdagen leert Merel in de praktijk. “In februari heb ik een proeve van bekwaamheid en in juli hoop ik af te studeren. Ik kan niet wachten tot ik als echte audicien aan de slag mag en verder binnen het bedrijf kan doorgroeien. Er is nog zoveel te weten te komen over oren, ik ben nog lang niet uitgeleerd!”
Trots op innovaties
“Als je jong bent en je hebt niks aan je gehoor, dan stap je niet zomaar een hoorwinkel binnen”, vervolgt Pieter. Vandaar dat nieuwe studenten toevallig via hun omgeving met het beroep in aanraking komen. Vaak hebben ze een familielid of een buurman met een hoorapparaat. Dan zien ze wat voor impact dat heeft en ontdekken ze hoe mooi het vak is. Om dat verder te brengen zijn we actief op de sociale media en nemen we 25 en 26 november in de Jaarbeurs Utrecht weer deel aan Studiekeuzebeurs Midden.”
Gelukkig ziet Pieter de aantrekkingskracht van het beroep groeien. “De opticien weten we al te vinden voor een leesbril, gewone bril of zonnebril. Dat zijn mode-items geworden. Ook in de hoorzorg zie ik nu veranderingen. Zo worden de apparaatjes steeds kleiner en bieden ze steeds meer mogelijkheden. We hebben zelfs de Amplifon-app die instellingen zoals volume, spraakfocus en hoge en lage tonen bewaart, bijvoorbeeld als je een restaurant bezoekt. Zulke innovaties gaan steeds verder. Daar zijn we trots op.”