Handel

Voordat een iemand zijn aankoop afrekent, gaat er een heel proces aan vooraf. Daarbij komen transporteurs, onderhandelaars en retailers aan te pas. In deze wereld draait alles om levertijd en goede prijzen. In de handel heb je contact met de klant. Je zorgt dat klanten tevreden zijn en let op de omzet. Je adviseert klanten, hebt kennis van het product, bedient de kassa of houdt de voorraad bij. Je bent enthousiast, flexibel en vooral ondernemend, zodat je inspeelt op de actualiteit en concurrentie.

Mogelijke beroepen

Verkoopspecialist

Als verkoopspecialist werk je binnen de food en non-food industrie. Je bent productspecialist en adviseert en inspireert klanten. Meestal zijn dit relatief korte verkoopgesprekken. Je bent gespecialiseerd in het omzetten van verkoopgegevens naar voorstellen ter verbetering van het assortiment en de activiteiten op de winkelvloer. Je kennis van winkelpresentatie zet je in om de producten onder de aandacht van de klant te brengen. Je hebt een open en uitnodigende houding, kunt snel schakelen en bent een vraagbaak voor collega’s.

Manager retail

Als manager retail werk je in uiteenlopende winkelformules in de food- en non-foodsector. Je beheert een filiaal van een grote winkelketen of een vestiging van een zelfstandig ondernemer met meerdere vestigingen. Je begeleidt en coördineert alle werkzaamheden van een vestiging. Je bent verantwoordelijk voor de omzet van de vestiging en neemt beslissingen om doelstellingen te behalen. Deze hebben betrekking op verkoop, voorraadbeheer, winkelinrichting, kassa- en geldbeheer en personeel. Als het nodig is werk je ook mee in de verkoop en presentatie van de artikelen. Je behartigt de belangen van de retailorganisatie voor alle betrokken partijen. Jij vertaalt de doelstellingen van de organisatie naar je eigen vestiging en medewerkers.

Eerste verkoper

Als eerste verkoper organiseer je een aantal zaken rondom de verkoop. Je geeft leiding aan een klein team. Je plant en verdeelt het werk van je medewerkers. Je motiveert je medewerkers, zorgt voor een prettige werksfeer en controleert je medewerkers bij het uitvoeren van het werk. Je geeft instructies als het nodig is. Ook voer je zelf een aantal verkooptaken uit. Denk hierbij aan het voeren van verkoopgesprekken, het aannemen en afhandelen van klachten, het bedienen van de kassa, het bestellen en presenteren van artikelen en het schoonhouden van de winkel.

lees verder